Alle foto's.
|
|
|
21/09/22 - Tweede dag.
Tweede dag op de boerderijklassen was een succes. De kinderen staan te popelen om hun verhalen morgen aan jullie te vertellen. Vele groetjes!
21/09/22 - Vertrek - Eerste dag.
Ze zijn vertrokken...
Van morgen stapten de kinderen van 3 en 4 de bus op naar de boerderij in Gijzenzele. Dit gebeurde meestal met een lach op het gezicht, maar hier en daar zagen we ook een traantje, ook bij de ouders. Zij wuifden de bussen uit.
Van morgen stapten de kinderen van 3 en 4 de bus op naar de boerderij in Gijzenzele. Dit gebeurde meestal met een lach op het gezicht, maar hier en daar zagen we ook een traantje, ook bij de ouders. Zij wuifden de bussen uit.
Wij zijn goed en wel aangekomen. Na een leuke tijd in de speeltuin trokken we naar de boerderij. We hebben hier al veel kunnen ontdekken. We kregen net een heerlijk huisgemaakt dessert! We geniet nog van de ondergaande zon en kruipen dan moe maar voldaan in onze slaapzak. Vele groetjes van op de boerderij.
Waarom boerderijklassen?
De primaire taak van de leerkrachten op de boerderij en van de landbouwer is de kinderen bewust te maken van hun wortels met de natuur, het milieu, zijn omgeving.
Kinderen kennen weinig of niets van landbouw en het is noodzakelijk vooraleer ze het stadium van kritisch denken aanvatten, de basiskennis over te brengen van primaire behoeften (zoals brood als voedsel, zuivelproducten als dagelijkse vitamines, wol als kleding, …) om zo bewust te worden van de oorsprong.
Na de verwondering van het ontdekken hiervan is er het gevoel van dankbaarheid.
Ook proberen we hen in beperkte mate bewust te maken van de problemen die de landbouw ondervindt en de inspanningen die de landbouw levert om vandaag te blijven ondernemen.
Één ding is zeker, de leerlingen zien in dat het boerenbestaan een harde stiel is, zeer arbeidsintensief met een dagelijkse dierenverzorging die nooit kan worden onderbroken.
Wanneer we met volwassenen bezig zijn, wordt deze bewustwording uitgebreid naar het in vraag stellen van het consumptiegedrag. Met welke visie gaan we winkelen? Hoe milieubewust zijn we met z’n allen samen?
Kinderen kennen weinig of niets van landbouw en het is noodzakelijk vooraleer ze het stadium van kritisch denken aanvatten, de basiskennis over te brengen van primaire behoeften (zoals brood als voedsel, zuivelproducten als dagelijkse vitamines, wol als kleding, …) om zo bewust te worden van de oorsprong.
Na de verwondering van het ontdekken hiervan is er het gevoel van dankbaarheid.
Ook proberen we hen in beperkte mate bewust te maken van de problemen die de landbouw ondervindt en de inspanningen die de landbouw levert om vandaag te blijven ondernemen.
Één ding is zeker, de leerlingen zien in dat het boerenbestaan een harde stiel is, zeer arbeidsintensief met een dagelijkse dierenverzorging die nooit kan worden onderbroken.
Wanneer we met volwassenen bezig zijn, wordt deze bewustwording uitgebreid naar het in vraag stellen van het consumptiegedrag. Met welke visie gaan we winkelen? Hoe milieubewust zijn we met z’n allen samen?
de locatie: de Vierhoekhoeve in Gijzenzele
Al bijna 30 jaar ontvangen ze daarvan maart tot december duizenden lagere schoolkinderen. Op de boerderij kunnen de kinderen een (halve) week genieten van de gezonde buitenlucht en het hedendaagse boerderijgebeuren. Dagelijks worden de dieren verzorgd, de koeien gemolken en in de leerwandelingen of doe-lessen ontdekken ze ervarings-gericht de oorsprong van onze voeding. Deze educatieve pakketten worden aangeboden door het Landbouw Educatief Centrum ‘Boerderijklassen vzw’.
Meer info op www.boerderijklassenvzw.be
Meer info op www.boerderijklassenvzw.be